تبلیغات
انجمن علمی علوم تربیتی دانشگاه شهیدآیت نجف آباد - تکنولوژی آموزشی
 
درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : هادی محمدی
نویسندگان
نظرسنجی
ایا ازفعالیت وبلاگ راضی هستید؟






آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
انجمن علمی علوم تربیتی دانشگاه شهیدآیت نجف آباد
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
شنبه 29 خرداد 1395 :: نویسنده : هادی محمدی

   تکنولوژی آموزشی و روش های جدید تدریس:

هر نظام آموزشی در صورتی در انجام رسالت خود موفق خواهد شد که دارای معلمانی برخوردار از صلاحیت های علمی و آشنا به روش های آموزشی و مجهز به مهارتهای آموزشی و شغلی و حرفه ای باشد.پس بنابراین 3 بال معلم جهت پرواز موفقیت آمیز در فضای آموزش را می توان:

1- صلاحیت های علمی مورد نظر 2-جزئیات مفید و موثر آموزشی و اطلاعات عمومی 3-تلفیق آگاهیهای علمی و تجربیات علمی نام برد.

تعریف تکنولوژی:

تکنولوژی به معنی هرگونه مهارت علمی است که در آن از نتایج دانش و یافته های علمی استفاده می شود.

تعریف تکنولوژی آموزشی:


اصول و راهبردهایی است که برای حل مسائل آموزشی در سطح کاربردی به کار برده می رود.

ضرورت استفاده از تکنولوژی آموزشی:

1-رفع مسائل و مشکلات نظام آموزشی 2-نقش بسیار مهم حواس پنجگانه در یادگیری 3-ویژگیهای مربوط به یادگیری مخصوصاً در کودکان دبستانی.

عوامل موثر در لزوم کاربرد تکنولوژی آموزشی:

1-هماهنگی و همکاری نظام آموزشی با پیشرفت سریع علوم و تکنولوژی 2-رفع،کاهش و پیشگیری از افزایش مسائل و مشکلات نظام آموزشی 3-مشارکت و فعالیت هرچه بیشتر حواس فراگیران در جریان آموزش به منظور تحقق یادگیری بنیادی و موثر عمیق.

تکنولوژی امروز:

تکنولوژی امروز عبارت است از فرآیند پیچیده و منسجمی که شامل افراد،فرآیندها،ایده ها،ابزار و سازمان ها که برای تجزیه و تحلیل مشکلات و ایجاد،اجرا،ارزشیابی و کنترل راه حل مشکلاتی که در تمامی جنبه های یادگیری انسان دخالت دارند،بکار می رود.

عوامل انتخاب تکنولوژی:

1-هدفهای آموزشی 2-ویژگی های دانش آموزان 3-فنون تدریس 4-محرکهای مورد نیاز موضوع درسی 5-شرایط علمی

اهداف و فواید تکنولوژی آموزشی:

1-تکنولوژی می تواند آموزش و یادگیری را انفرادی کند.

2-راه حل لازم را برای طراحی شرایط ارائه دهد که از همه روشها نزدیکتر شود.

3-دسترسی به فرهنگ آموزش را به طور یکسان برای همه میسر سازد.

4-تکنولوژی موثرترین وسیله برای تحقق اهداف است.

5-تکنولوژی در جستجوی حلقه های گم شده ای است تا بتواند به وسیله آنها رشته های وسیع و گسترده ای از علوم و دانش را به هم متصل نماید.

6-وسیله ای است مطمئن برای بهره بردن و ایجاد تغییر در وضعیت موجود.

پیشنهادات:

1-توجه مدیران به تکنولوژی آموزش مدارس به منظور ارتقاءکیفیت تدریس معلمان جهت یادگیری آسان و بهتر دانش آموزان.

2-استفاده از افراد متخصص در پست تکنولوژی آموزشی یا سمعی بصری مدارس.

3-جذب معلمین با مدرک بالاتر در رشته های تخصصی و آشنایی با تکنولوژیهای موجود روز در امر تدریس.

4-ارج نهادن به معلمینی که از تکنولوژی آموزشی بهینه استفاده می نمایند.

5-اختصاص بودجه های خاص در وزارتخانه به امر تکنولوژی مدارس و مراکز تربیت معلم.

6-تشکیل کنفرانسها و میزگردها،برگزاری کلاسهای ضمن خدمت کوتاه مدت برای اساتید و معلمان با موضوعات تکنولوژی آموزشی.

7-اطلاع رسانی به معلمان و اساتید در رابطه با آخرین یافته های مربوط به تکنولوژی و روشهای جدید تدریس.

جهت استفاده ی مطلوب از کلاسها و بالا بردن کیفیت آموزش در سطوح مختلف با به کارگیری تکنولوژی آموزش در سطوح مختلف با به کارگیری تکنولوژی آموزشی در امر تدریس، بهتر است سقف دانش آموزان کلاسها بیشتر از 20 نفر نباشد.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یکشنبه 12 شهریور 1396 09:13 ب.ظ
I am truly grateful to the owner of this site who has shared this fantastic post at here.
جمعه 1 اردیبهشت 1396 03:14 ب.ظ
This article is really a pleasant one it assists new
the web users, who are wishing in favor of blogging.
شنبه 29 خرداد 1395 03:16 ب.ظ
نکات بسیار جالبی بود
ممنونم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر