درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : هادی محمدی
نویسندگان
نظرسنجی
ایا ازفعالیت وبلاگ راضی هستید؟






آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
انجمن علمی علوم تربیتی دانشگاه شهیدآیت نجف آباد
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
چهارشنبه 4 آذر 1394 :: نویسنده : هادی محمدی
مرد اول تکنولوژی آموزشی در ایران:دکتر هاشم فردانش

هاشم فردانش
- متولد ۲۶ تیر ماه ۱۳۳۰ تهران
- لیسانس اقتصاد، دانشگاه شیراز
- فوق لیسانس تكنولوژى آموزشى، دانشگاه سیراكیوس، نیویورك آمریكا
- دكتراى روانشناسى و تكنولوژى آمورشى، دانشگاه كالیفرنیاى جنوبى، لوس آنجلس آمریكا

- استادیار سازمان پژوهش و برنامه ریزى آموزشى، وزارت آموزش و پرورش، تهران، ایران (۱۳۷۸ - ۱۳۶۵)

- مدیر كل دفتر تكنولوژى آموزشى سازمان پژوهش و برنامه ریزى آموزشى، وزارت آموزش و پرورش، تهران ایران (۱۳۷۰ - ۱۳۶۹)

- استادیار دانشكده علوم انسانى، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران (۱۳۷۱ - ۱۳۷۸)

- دانشیار دانشكده علوم انسانى، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ایران (۱۳۷۸ - تا كنون)
- عضو انجمن ایرانى تعلیم و تربیت و

- پژوهشگر برتر سال، معاونت پژوهشى دانشگاه تربیت مدرس ۱۳۷۹

- راهنمایى و مشاوره نزدیك به چهل پایان نامه در مقاطع فوق لیسانس و دكترا

تألیف مقالات متعدد از جمله: زمینه ها و راهبردهاى لازم براى توسعه آموزش از راه دور در ایران، نقد و مقایسه رویكردهاى سیستمى و ساخت گرایى در طراحى آموزشى، طراحى آموزشى از دیدگاه رفتارگرایى ، شناخت گرایى، و ساخت گرایى ، ماهیت ، محتوا، و كاربرد تكنولوژى آموزشى، مقدمه اى بر طراحى نظامهاى آموزشى، مقایسه عملكرد تحصیلى دانشجویان تربیت بدنى نظام آموزش ازراه دور و حضور، روش هاى تدریس بر اساس رویكردهاى معرفت شناسى، نقش و اهمیت تكنولوژى آموزشى و جایگاه فعلى آن و ...
- تألیف و ترجمه چند عنوان كتاب از جمله:
مبانى نظرى تكنولوژى آموزشى، انتشارات سمت ،۱۳۷۲ راهبردها و فنون طراحى آموزشى(چاپ سوم)، ترجمه طراحى نظام هاى آموزشى و یك فصل از كتاب «علوم تربیتى ماهیت و قلمرو آن» و تألیف كتاب مبانى نظرى تكنولوژى آموزشى كه به چاپ هفتم رسیده است

« در برنامه ریزى درسى در ایران، بحثى تحت عنوان طراحى برنامه ریزى درسى هست و طراحى آموزشى خیلى كلى تر و در سطح كلان مطرح شده است و این بحثها هم به هیچ نحو نمى تواند پاسخگوى نیازهاى بحث طراحى آموزشى در سطحى كه در تكنولوژى آموزشى مطرح است باشد. و مباحث كلى هم كه وجود دارد،اصلاً طراحى نیست. فقط تعدادى واژه مشترك دارند و درواقع در هیچ یك از آموزشگاه هاى ما وجود ندارد و اجرا نمى شود، در حالى كه هسته مركزى بحث تكنولوژى آموزشى همین «طراحى آموزشى» است.» این جملات را هاشم فردانش در پاسخ به پرسشى درباره كاربرد و كاركرد دروس تكنولوژى آموزش در ایران گفته و گوشه اى از دغدغه ها و دیدگاه هایش درباره موانع تحقق كاربردهاى این دانش در ایران را به نمایش گذاشته است.تكنولوژى آموزشى در لغت از واژه هاى «تكنو» به معنى برخورد سیستماتیك با پدیده هاى علمى و «لوژى» به معناى شناخت، و «آموزش» به معناى فعالیت هاى هدفمندى تشكیل شده است .دانشى كه با آن مربیان یا معلمان درصددند تا در فراگیرنده، تغییر رفتار یا توانایى تغییر رفتار به وجود بیاید. از همین جا مشخص مى شود كه تكنولوژى آموزشى به معناى شناخت پدیده ها یا روش هاى دقیق آموزشى براى رسیدن به اهداف آموزشى است. این یك تعریف لغوى است. اما در تعریف مفهومى باید گفت كه تكنولوژى آموزشى شامل تئورى ها و اجراى اعمال طراحى، رشد، كاربرد، مدیریت و ارزشیابى فرایندها و منابع یادگیرى مى شود.این فرایند از یك سو نگاهى خُرد و موشكافانه دارد؛ زیرا براى تسهیل فراگیرى به تك تك فراگیران به صورت خُرد توجه مى كند و از سوى دیگر كیفیت آموزشى را به صورت كلى در نظر مى گیرد و در این راستا به طراحى علمى، رشد علمى، كاربرد و مدیریت این فرایند مى پردازد.در كل مى توان گفت كه رشته تكنولوژى آموزشى تلاش مى كند تا با طراحى دقیق و صحیح نظام آموزشى، به معلم ها بیاموزد چگونه معلمى ورزیده، كاردان و ماهر شوند و تدریس خود را بر پایه بهترین شیوه یادگیرى، استوار كنند. این دانش همچنین به مسؤولان نظام آموزشى، بهترین راه تدوین كتب درسى، مدیریت آموزشى و ارزشیابى آموزشى را نشان مى دهد.(۱)
و اما دكتر هاشم فردانش را به عنوان نفر اول تكنولوژى آموزش در حال حاضر ایران مى شناسند. او متولد تهران است.در ابتداى دهه سى و دقیقاً در بیست و ششم تیرماه ۱۳۳۰ به دنیا آمده و پس از پایان تحصیلات متوسطه، در رشته اقتصاد دانشگاه شیراز ادامه تحصیل داده است، اما نحوه نگرش او درارتباط با نظام آموزشى، كه در آن درس خوانده بود و ایده هایى كه براى تغییر و طراحى نظام هاى آموزشى هر چند خام، در ذهن مى پروراند از یك سو، و آشنایى با رشته نه چندان دیرپاى تكنولوژى آموزشى و امكان تحصیلى كه براى او فراهم شد از سوى دیگر، او را براى مقطع فوق لیسانس،عازم نیویورك آمریكا كرد تا در رشته تكنولوژى آموزشى دانشگاه سیراكیوس ادامه تحصیل دهد. فر دانش دكتراى خود را در رشته روانشناسى و تكنولوژى آموزشى از دانشگاه كالیفرنیا آمریكا گرفت و با فاصله كوتاهى به ایران بازگشت وبه عنوان استادیار سازمان پژوهش و برنامه ریزى آموزشى وزارت آموزش و پرورش تهران مشغول به كار شد. فر دانش در كمتر از چهار سال بعد پست مدیر كلى دفتر تكنولوژى آموزشى سازمان پژوهش و برنامه ریزى آموزشى را پذیرفت و در سال هفتاد، به جمع استادان دانشگاه تربیت مدرس پیوست. او از سال ۷۸ به درجه دانشیارى این دانشگاه دست یافته و به عنوان تنها دانشیار این رشته در كنار تدریس به تحقیق و تألیف نیز پرداخته است. «مبانى نظرى تكنولوژى آموزشى»، «راهبردها و فنون طراحى آموزشى» ترجمه «طراحى نظام هاى آموزشى» و یك فصل از كتاب «علوم تربیتى ماهیت و قلمرو آن» و تألیف كتاب«مبانى نظرى تكنولوژى آموزشى» كه به چاپ هفتم رسیده، از جمله كتب هاشم فردانش است. او همچنین عضو انجمن ایرانى تعلیم و تربیت و یك انجمن مرتبط بین المللى در قبرس نیز هست. فردانش سال ۷۹ به عنوان پژوهشگر برتر سال معاونت پژوهشى دانشگاه تربیت مدرس هم معرفى شد.


طراحى نظامهاى آموزشى یا Designing Instructional Systems دقیقاً كاریست كه فردانش بر آن تسلط دارد و ضمن آنكه در این رشته تحصیل كرده ، به ترجمه منابع دست اولى براى دانشجویان این رشته در ایران نیز همت گمارده است. كتاب طراحى نظامهاى آموزشى نوشته اى. جى. رمى زفسكى از جمله این آثار است كه فردانش آن را ترجمه كرد و براى انتشار به مؤسسه سمت سپرد. این كتاب براى دانشجویان رشته تكنولوژى آموزشى در مقطع كارشناسى به عنوان منبع اصلى درس «طراحى نظامهاى آموزشى» به ارزش دو واحد ترجمه شده است. در این كتاب مباحثى چون نظامهاى آموزشى و رویكرد سیستمى،رویكردهایى به مشكلات تعلیم و تربیت و كارآموزى،چگونگى و چرایى هدفهاى عملكردى، هدفهاى آموزشى پروژه تا هدفهاى آموزشى،تجزیه و تحلیل ارزش و عملى بودن راه حل، نظریه هاى یادگیرى و آموزش،تجزیه و تحلیل دانش و مهارتهاو... مورد بررسى دقیق قرار گرفته است. همچنین كتاب راهبردها و فنون طراحى آموزشى یا Instructional Design Strategies and Tactics كه توسط گروهى از متخصصان این رشته: سینتیا بى. لشین ، جولین پولاك و چارلز ام. رایگلوث نوشته شده و فردانش آن را به فارسى برگردانده است.
فردانش با همه دغدغه هاى جدى كه براى تكنولوژى آموزش در ایران دارد،با تأسیس دوره دكترى در دانشگاه علامه مخالف بود و براى مخالفت هایش نیز به تكنولوژى آموزش اشاره داشت! : «من به دوستان گفتم از تعدادى كه آنجا هستند و در گروه فعالیت مى كنند پنج ، شش نفر بعضاً مدركشان اصلاً تكنولوژى آموزشى نیست و تنها یك نفر هست كه آن هم آقاى دكتر نوروزى است كه فارغ التحصیل آمریكا است و به عنوان استادیار مشغول فعالیت است. دونفرهم هستند كه تحصیل كرده هند هستند و تازه آمده اند و وضعیت استخدامى آنها در حد پیمانى است بنا براین بقیه افرادى كه حضور دارند مدركشان این نیست و ارائه درسهاى تخصصى تكنولوژى آموزشى با این چنین كادرى خیلى دشوار است. اما كسانى هستند كه تخصص لازم را دارند و مى توانند ازخارج بیایند و درس بدهند، ولى این كار را نمى كنند قبل از این هم مرحوم دكتر احدیان به دنبال ایجاد دوره دكتراى این رشته در دانشگاه علامه بود ولى حیف شد كه ایشان خود را گرفتار تدریس كرد كه این خود آفتى بود. »
فردانش مى گوید:«این رشته دركشور ما به دلیل نداشتن متخصص بى پناه شده و مدتهاست كه به صورت راكد باقى مانده است» و براى حل مشكلات آن در ایران مى گوید: «راهكارش خیلى ساده است. باید وزارت علوم به چند نفر سهمیه بدهد و آنها را بورسیه كند تا بروند خارج از كشور درس بخوانند و برگردند! اگر همین حالا این كاررا بكنیم تا پنج سال دیگر مشكل حل است. » هاشم فردانش در باره تكنولوژى آموزش، غیر از ترجمه، كتب تألیفى مرجع نیز نگاشته است،از آن جمله است كتاب «مبانى نظرى تكنولوژى آموزشى» كه حاوى مفاهیم تكنولوژى آموزشى براى استفاده دانشجویان رشته علوم تربیتى است، بخصوص گرایش تكنولوژى آموزشى كه براى درس «مقدمات تكنولوژى آموزشى» به ارزش سه واحد تهیه شده و مى توان از آن به منزله منبع فرعى در درسهاى «اصول طراحى پیامهاى آموزشى»، «آموزش با روش مبتنى بر سیستمها» و «اصول طراحى نظامهاى آموزشى» در دوره كارشناسى و كارشناسى ارشد نیز استفاده كرد.
فردانش درباره نظام آموزش هاى مجازى در ایران نیز دیدگاه هاى قابل توجهى دارد و بر این باور است كه: «كاربرد آن در نظام آموزش عالى خوب است، اما بسیارى از تبلیغاتى كه در باره آموزش از راه دور مى كنند، در واقع درباره آموزش از راه دورنیست. مثلاً دیده ایم كه در دانشگاههاى مختلف مثل علم و صنعت و شریف و جدیداً هم تربیت مدرس مى گویند كه دوره هاى آموزش از راه دور داریم در حالى كه وقتى به سایت آنها وارد مى شویم، فقط چند فایل PDF گذاشته اند كه دانشجو باید آنها را بخواند! خوب اگر كه كتابش باشد، مى توانند كتاب را بخوانند، چه فرقى مى كند؟ اینكه كاغذى باشد یا اینكه الكترونیكى قطعاً فرقى ندارد! فلسفه یادگیرى الكترونیكى هم این است كه دانشجو از راه هاى مختلف جذب بشود و بتواند مدرك بگیرد. در واقع ما آموزش از راه دور نداریم تنها، پیام نور است كه آن هم نیمه حضورى است كه كلاس هم دارد و امتحاناتش هم حضورى است. و لى آموزشى كه كاملاً الكترونیكى ومنطبق بر تعاریف ارائه شده باشد، هنوز به ایران نیامده است و اگر هم هست به طور ناقص وجود دارد. ما باید هزینه اقتصادى آن را هم در نظر بگیریم و اگر مقرون به صرفه است این كار را انجام دهیم بدى قضیه در آنجاست كه در مملكت ما وقتى چیزى مد مى شود، دیگر همه دانشگاهها به دنبالش مى افتند و باهم به مسابقه مى پردازند كه آن را برگزار كنند و كار را خراب مى كنند و بعد ازیك مدت هم فروكش مى كند. من به مسؤولین دانشگاه خودما ن هم گفتم اگر كه ما بخواهیم فقط یك درس را هم طراحى كنیم، خیلى خرج دارد چه برسد به اینكه یك رشته را طراحى و روى سایت قراردهیم . در چند سال پیش یك كنسرسیوم از دانشگاههاى انگلیس براى تأسیس دانشگاه مجازى اقدام كردند و مبلغ پنجاه میلیون پوند هم دولت انگلیس به آنها كمك كرد، ولى این كار نتیجه نداد و آن پول هم از دست رفت. حالا چرا ما مى خواهیم آن تجربه را دوباره تكرار كنیم ؟ به طور كل اگر مجموعه اى از دانشگاهها با هم اقدام كنند و در صورتى كه مقرون به صرفه باشد و ضرورت آن هم محرز باشد، احتمال موفقیت وجود دارد ولى در كشور ما دانشگاه به تنهایى اقدام به این كار مى كند، اگر جواب داد كه بعداً خرج هزینه اش را در مى آورد و اگر هم كه نه، مشكلى ندارد، گویا چون فعلاً پول نفت زیاد داریم!»
هاشم فر دانش درباره آینده رشته تكنولوژى آموزش در ایران معتقد است:به نظر من آینده خوبى دارد، چون به آن نیاز هست. ممكن است به دلیل بى اطلاعى به این نیازپى نبریم و دیرتر پى ببریم، ولى چون نیاز هست حتماً در آینده درست مى شود. توصیه من به دانشجویان این است كه اولاً درس بخوانند یعنى همان كارى كه ماهم مى كردیم و دوم اینكه در مقابل كاستى ها و كمبود امكانات سكوت نكنند. ما در این رشته خیلى وابسته به كامپیوتر واستفاده از اینترنت هستیم من نمى دانم كه چطور دانشجویان در برابر كاستى ها سكوت مى كنند و فقط واحد مى گذرانند.
در كشور ما تكنولوژى مثل نیاز به نان شب است ولى به آن نمى رسند دانشجویان تحمل مى كنند كه هیچ چیز یاد نگیرند پس در وهله اول دانشجویان كوتاهى مى كنند. دانشجو باید مطالبه كند و خواسته خود را از طریق نامه ،بیانیه ، اعتراض و . . . به گوش مسؤولان برساند.» (۲) تكنولوژى آموزشى فرایند كیفى و خُرد است؛ یعنى به یادگیرى تك تك انسان ها توجه دارد. در ایران تكنولوژى آموزشى هنوز راه زیادى دارد تا كاركردهاى حقیقى اش را بازیابى و شناسایى كند. هنوز تفكر تكنولوژى آموزشى در آموزش وپرورش و سایر نهادهاى آموزشى جا نیفتاده است. در این شرایط است كه توجه به هاشم فردانش و معدود استادان این رشته در ایران مى تواند راهگشاى موانع تحقق آرمان هاى این رشته در ایران نیز باشد.





نوع مطلب :
برچسب ها : معرفی مشاهیر،
لینک های مرتبط :


دوشنبه 13 شهریور 1396 03:25 ق.ظ
The other day, while I was at work, my cousin stole my apple ipad and tested to see if it can survive a 25
foot drop, just so she can be a youtube sensation. My iPad is now broken and she has 83 views.
I know this is entirely off topic but I had to share it with someone!
جمعه 1 اردیبهشت 1396 05:44 ب.ظ
Wonderful goods from you, man. I've understand your stuff previous to and you're just too wonderful.

I really like what you've acquired here, certainly like what you
are saying and the way in which you say it.
You make it enjoyable and you still care for to keep it wise.
I can't wait to read much more from you. This is really a great website.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
   
   
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو